Svetingasis Iranas

Teheran.Atvykstu i pilka sostine.Viskas atrodo gan skurdu,primena Uzbekistano,Peru,Ekvadoro priemiescius.Nors turistines vietos ispuostos,gerai veikia metro,dideli parkai,turgus,bet visgi sostinej pasilikti netraukia.Iskart suvokiu,kad reikia saugotis masinu(ech,Kazakstane vairuotojai buvo mandagus..)bei ilgai ir kantriai bendrauti.Zmones atsipute,kainos neuzrasytos,informacijos anglu k. nerasta,taigi viskas uztrunka.Thomas mane nustebina ilgomis frazemis persu kalba.Ne veltui pries kelione kantriai mokesi.Wow!Thomas cia jau 5 diena ir tik ka grizo is kalnu.Sotineje susitiko su teciu ir Anna,per dvi dienas bande atsigriebt uz metus nesimatymo:)Man taip ir nepavyko pasimatyti su mylimu sesuru ir jo drauge,bet radau laukneseli-daug mielu laisku nuo Thomo sesiu,dailia tunika nuo Anos,nuotrauku,kvepiancio muilo,linkejimu,knygu.Keliautojams literatura-geriausia dovana.Teherane praleidziu tik viena diena.Stebiu vyrus,moteris,architektura,parduotuves..Kazkuo mane sostine nuvilia,o gal tik toks pirmas ispudis..Juk vel naujas pasaulis,reikia laiko isiziureti ir prisijaukinti.P1090424Esfahan.Miesta pasiekiame ryte ir imame grozetis medziu alejomis.Po jomis vesu ir gera.Didzioji miesto aikste tikrai ispudinga.Ir didzioji mecete ispuosta nepaprasto grozio ornamentais.Viskas siek tiek primena Uzbekistano senuju miestu architektura.Koranines mokyklos,kupolai,melyna,mozaikos,arkos,durys,kiemeliai ir ornamentai.Tik cia daug daugiau vaizdu nei abstarkcijos.Piesiniuose zmones,geles,gyviai.Geltona ir raudona spalvos!Autentiskos ar naujos ir pagrazintos?Mecetes viduje jaukus sodeliai.Centrinis turgus(bazar)skliautuotose koridoriuose.Ramu,vesu ir idomu.Ne viskas »made in China ».Tarp baisiu medziagu,plastmasiniu slepeciu,ranksluosciu su kempiniuku,gausybes blizganciu papuosalu,galima surasti odos dirbiniu,paveikslu,keramikos,metalo irankiu,dailiu skrynuciu…Mhmhm dezutes..(Jurga-tau!)Bet akys desperatiskai iesko atviruku.Miesto pasididziavimas-senieji tiltai.Deja,upe isdziuvusi.Irane truksta vandens ir greit neliks geriamo..Visi kalba apie problema,bet ne apie iseiti..Vakare Esphan gyvenimas verte verda.Tarp arku susirinke vyrai dainuoja,plepa,buriasi,jaunimas ir senimas ruko kaljana,seimos parke prie tiltu piknikauja,ilsisi po karstos dienos.Ir sviesos svieseles sukuria jaukia atmosfera.Diena aplankome populiaru Armenu kvartala, kuriame susimaises katalikisku baznyciu ir musulmonisku mececiu stilius.Daug moderniu kaviniu,parduotuviu ir puosniu iranieciu.

Apsistojame pas 3informatikus.Miegam 3 vienam ir 5 kitam kambary.Vyrukai malonus ir neikyrus.Taigi su simpatiskais iranieciais ir kitais keliautojais dalinames maistu,istorijomis ir gera nuotaika.P1090404Yazd.Mieste nemazai mececiu ir muzieju,bet daugiausia laiko praleidziam gamtoje.Isvyka i kalnus,netiketa stovyklaviete ir nuostabus vaizdai.Apziurim senuosius Karavanserai-nakvynes namus,skirtus silko keliu kupranugariais gerybes gabenusiems pirkliams.Idomus vandens rezervuarai,vejo bokstai ir zinoma dykumoje stuksantys rudi kalnai..Ruda,ruda,ruda.Atvykstam i seniausia Zaraturstru sventykla,nardom po apleista miesta..Drebto molio grindys,sienos,islike kambariai, stogai,gatves ir net hammam pirtis.Viskas ruda,isdeginta saules,bet grazu.Kodel zmones apleido miesta ir isikure salia?Kodel niekas nerestaurioja senoviniu arku,namu ir kiemu…?Karstis svilinantis,tad isvykas stengiames organizuot anksti ryte ir vakare.Dykumoje sunku,bet ji turi kazka tokio…Aplankome tylos bokstus-vieta,kurioje zarztustros(senasis tikejimas)ispazinejai palikdavo mirusiuosius.Zmones tikejo,kad degindami ar laidodami kunus-uzters ora ir zeme,tad geriausia lavona palikti maitvaniagms.Bokstu virsunese,dideleje duobeje.Mirtis senuosiuose tikejimuose rodos visai nesureiksminta..
Apsistojame pas iranieti su dar 3keliautojais.Seimininkas malonus,geranoriskas,bet labai prastas organizatorius..Piknikas su nakvyne,be malku,siltu rubu,pusryciu ir ..Isvykos be vandens(o su musu plaunamas lango stiklas..).3keliautojai ir mes tampame malonaus,bet autoritarinio svetingumo ikaitais..Visgi vaizdai nepakartojami ir islaikom grazius prisiminimus.P1090567Shiraz.Keliaujame link dar labiau i pietus nutolusio miesto.Restauruota pilis,mecetes,senieji skliautai,parkai,sodeliai ir turgus..Viskas lyg ir kartojasi,bet homogeniskas,gyvas miestas mums patinka.Ispudi paliko didzioji blizganti mecete,kuriai aplankyti gaunu privaloma apsaugine.Maloni,bet kiek fanatiska mergina aprodo sales,maldos vietas.Viduje blizga,ziba ir akina.Tukstanciai veidrodzio gabaliuku suklijuotu ant marmuro kolonu ir lubu(kad sumazintu zmogaus ego ir primintu,jog esi tik maza dalele visatos).4-iu sventiku giedamos maldos skamba graziai,vyrai ir moterys meldziasi atskirai,isijaute skaito,seka zodzius..Kitose salese moterys snekuciuojasi,ilsisi vesiose patalpose,aplink duksta vaikai,-mecete ne tik rimties,bet ir gyvenimo vieta.Dideli kiemai ir fontanas,prie kurio sutinku vyruku kompanija(taip pat lydima savanorio apsauginio).Thomo nesuzavi mano privalomas leopardinis apredas,ech tie vyrai..Vakarop aplankom didiji botanikos soda.Siaip geriausias laikas tyrineti Shiraz 6ryto,kelios valandas be zmoniu ir kaitros,net ir man-senai naktinei peledai,smagu megautis bundanciu miestu.Persepoli nusprendziam aplankyt po pietu,valanda pries uzdaryma.P1090621Persepolis.Miestas ikurtas V à.pr.Kr. karaliu Syrijaus ir Dariaus,baigtas irengti po 100metu vaiku ir vaikaiciu.Buvusi pavasario rezidencija su milziniskais rumais,pvz. sveciu saleje tilpdavo iki 10 000 zmuo.Mane pakeri dydis.Skulpuros.Kolonu aukstis.Ir zinoma graviuros.Puikiai isislaikiusios,skirtingo dydzio ir labai mano skonio.Persepoli nusiaube Aleksandras Dydisis,III a. Islike tik maza dalis to,kas buvo..Ak,tie karai.. Amerikieciu archeologai eme tyrineti ir atkurti likucius 1937m. Nedaug kur galima prieiti,aptvarai ir stiklai dideli,bet vaikstant vaizduote veikia.Noris cia dar ilgiau pabuti,palydeti saule,pasvajoti ir paklaidzioti..

P1090715Viena naktis hostely ir dvi naktys jauno inzinieriaus bute.Pamaitinti,pavezioti,isvezioti ir vel pamaitinti dziaugiames seimininku ir jo skaniai gaminacia mama.Kasdien susitinkam su vis naujais draugais ar pazistamais,o paskutini vakara iki pirmos nakties praleidziam su visais giminaiciais,pusbroliais,ju zmonomis ir vaikais,atlaikome klausimu lavinas,filmavimus ir fotografavimus,lauzome iranieciu,o jie musu,vakarieciu, stereotipus.Visos seimos didziausia svajone-migracija i Kanada.Kasmet pildomi popieriai,investuojama i prancuzu k.kursus,dalis giminaiciu jau dirba Monrealy.Iliuzijos dideles,laisves ir naujo gyvenimo troskimas..Susipazistam ir su prancuzu k. mokytoju,vedanciu pamokas iki 23:30h,po 7val destymo per diena,vyriskis sypsojosi ir trysko energija..Jaunimas dziaugesi,nes galejo su mumis 2dienas kalbet prancuziskai,o mama is virtuves vis stengesi suzinot,koki bala is 20 parasytume jos sunui..Linkime seimai sekmes ir tesiame kelione naktiniu autobusu.20160612_231053Dezfoul.Turbut karsciausia Irano vieta.Neuzsibuname,nes lydosi net akiniu nuo saules remelis.Mieste teka didele,srauni upe,o po moderniais tiltais -senieji XVa.malunu griuvesiai.Grazu.

Shush – turbut seniausios islikusios Pasauly civilizacijos liekanos. 5tukst. pr.Kr.Plyname lauke keli akmenys ir vos viena skulptura.Prancuzu archeologai cia praleido nemazai laiko,salia miesto patiems tyrinetojams sukonstruota pilis(negi gyvens palapinese).Didziausia ispudi paliko muziejus.Jei datos nemeluoja,seniausi mano matyti ir puikiai issilaike/restauruoti eksponatai.Kaukes,vazos, nepaprasto grozio keramika ir molio,akmens,gelezies dirbiniai.Didele dalis dailiuju reljefu originalu isvezta i Luvra.. Termometras rodo 45…
Shushtar -viduramziu miestas su nepaprasto grozio IIIa. restauruotais vandens malunais.Muziejininkas noriai paleidzia srove,parodo,kaip sukasi akmeninis ratas maldamas grudus.Nardome po skliautais palei upe ir stengiames neiskepti.20160615_125527
Apsistojame pas malonu,bet ir vel autoritariniu svetingumu pasizyminti iranieti..Dziaugiames daug pamate ir skubame i kalnus.
Kermanshah.Niurus,industrinis miestas,kurio pakrasty IIa. ola su idomiomios freskomis.Angelai!Visos religijos susijusios temom,motyvais..Atsvenciam 11keliones menesiu gimtadieni.Falafeliai,vysnios,vynuoges ir bananai.Miegame dulketame hotely..
Paveh.Kurdu regionas.Tik islipus is autobuso einam keliu nezinodami kur.Nusprendziam atsiduoti likimui,patranzuoti iki mums patinkancios vietos..Po 2mïn. sustoja masina ir mums moja ranka-ateikit,pavesim!Maloni,jauna seimyna taip apsisdziaugia,kai sutinkam uzsukti pas ju tevus.Mus vaisina,pagirdo,pakviecia anglu k. mokytoja-kaimyne. Po valandeles tusciam kambary leidzia vieniems pailseti..Neitiketina.Paskui pasiulo nakvyne savo namuos.Kai sutinkam,netyla dziaugsmingi riksmai.Jauna pora nestokoja jumoro, paprastumo,siltumo,nuosirdumo..Praleidziam puiku vakara,ismokom kelis zaidimus kortom,tad ryte su maisto daviniu(atsikele 4,kad paruostu)kaip niekad sunku isvykti…

Saqqez.Atitranzuojam per kalnus,ezerus,dulketus kelius ir mazus kaimelius.Po vynuogynu stogu,terasoje,pietaujam kurdo elektriko draugu seimoje.Vos susikalbam,bet balsai netyla.Kai vakare atvykstam i dulketa Saqqez,ieskom interneto kavines.Randam.Su ant sienos isklijuotais poetu portretais!Kavines darbuotojas dar vienas fenomenas..Puikiai kalba angliskai,nusikales po darbo su milzinisku pirkiniu krepsiu mums suranda viesbuti ir aprodo rajona..Diskutuojam ne apie futbola,o apie Ghandi ir poezija.P1090631

Tabriz. Niurus miestas su didziausiu pasaulyje turgum.Bet tokiu jau matem.vel skliautai,kiemeliai,begalybe vaisiu, prieskoniu,iranisku batu,medziagu,kosmetikos,aukso padaveju,laukianciu pirkeju ir kartais saukianciu »hello,where are you from?.. »Apziurim parka,kuriame nakti gyvenimas verte verda.Ledai,kebabai ir falafeliai.Kita diena nusigaudam i trigloditu miesteli.Kalnuose,olose zmones issiskaptavo namus.Siandien net durys,plastmasinis langas ir vandentiekis yra.Uzeinam pas dieduka,nuomojanti kambarius.Durys mazos,bet viduje erdvu,olos-kambariai puikiai irengti,beveik nedregna.Turistu parduotuviu per akis,uztat paciu turistu nedaug.Vaikstom,lydim saule.
Apsistojam pas studenta-barmena Tabriz.Idomus pokalbiai netyla diena,nakti.Vel patempiam lupas,kai reikia isvykti..

Kalaymat.Paskutine musu stotele.Netoli pasienio,kalnuose stukso azeru viduramziais pastatyta pilis.Leidziames i zygi,mus lydi vietinis jaunuolis.Asiliukai,avys,rukantis prasta tabaka senas piemuo,kazkieno sunys,kalnai,laukai,akmenys,pievos ir pilis…Tesla dirba,akys dziaugiasi.
Nakvojam dulketam viesbuty,susipazistam su smagia vokieciu porele.

Ryte kertam siena ir nepaprastas kalnuotas kelias tesiasi.Ir laukai.Ir kalnai..Iki,svetingasis,Irane!

P1090523Iranas labai idomi salis.Rekomenduoju visiems,bijantiems musulmonu.Norintiems atrasti senuju civilizaciju liekanas, pasigrozeti kalnais ir dykuma.

Irane keliavome Ramadano metu.Musulmonu religinis laikotarpis,atitinkantis katalikiska pasnika.Nuo ausros iki saulelydzio negalima valgyti nei gerti(isimtis vaikai,keliautojai,nesciosios..)Saule birzeli teka 4:15.Leidziasi 8:45..Kavines diena dirba tik stotyse.Ir nors Ramadanas privalomas(Irano islamistine politika turi kartais protu nesuvokiamu istatymu)tik nedaugelis sutiktu zmoniu jo laikesi.Visgi besilaikiusieji-istvermingi,samoningi ir labai idomus zmones.Susidare ispudis,kad Ramadanas teikia daug dziaugsmo.Tai ne tik nevalgymas/negerimas,tai susikaupomo,maldos laikas,galvojimas apie gerus dalykus,pykcio,keiksmu,blogu minciu sutramdymas.Tradicija kilo is idejos,kad tik nevalges/negeres suvoksi,isigilinsi,ka kasdien jaucia vargsas neturtelis,nes sotus alkano neuzjaucia.Visgi laikaus nuomones,kad religija/tikejimas turi buti asmeninis apsiprendimas,o ne valstybes politika.Iki arabu isiverzimo i Persija,siose tritorijose vyravo Zaratustrizmas.Tai seniausia monoteistine religija,apie kuria kazkodel mokykloj net neuzsimena.Tikejimo 4pagrindiniai elementai-ugnis,vanduo,zeme,oras.Vienoje is sventyklu Yazd mieste galima pamatyt amzinaja ugni.Persepolio sienose daug religijos motyvu-barzdociaus su sparnais ir gyvate.

P10907073pagrindines tikejimo tiesos-galvok gerai,kalbek gerai ir elkis gerai.(Kazi kodel primena katalikiska « Nenusidek nei mintimis,nei zodziais,nei darbais »)Siandien Irane vyrauja musulmonu religija.Sali valdo prezidentas, vyriausybe ir relginis lyderis.Irano revoliucija sugriove visas viltis(ypac moteru).Karas su Iranu,konfliktas su JAV (Amerika uzsalde Irano saskaitas, kersydami ektremistai pagrobe ir ikaitais metus laike JAV ambasados Tehrane darbuotojus..)Nesantaikos,ekonomine situacija,karas susilpnino sali.Siandien gyventojams labai svarbi Vakaru nuomone »na,ka jus apie mus kalbat.? »Kad mes,lietuviai,nieko apie Irana nezinom.Europa paskendusi savo rupesciuos ir dziaugsmuos,o Azija..Azija,toli.Iranieciams svarbu parodyti,kad jie ne teroristai,ne ekstremistai ir ne blogi zmones.Draudimai apeinami ir as nesistebiu.Vakareliai,alkoholis,pasimatymai..Visur mieste ziba religiniu maniaku plakatai,tarsi primindami »stebiu tave »,tad zmones viesai gerbia istatymus.As,kaip turiste, neturejau jokiu problemu.Moterys Irane turi slepti plaukus,kakla,riesus,pedas..Tikrai ne visos vaiksto su cadra (juodu apredu,dengianciu visa kuna),bet kai kuriuose konservatyviuose miesteliuose juodu cadru daug.Sostinej,Esphan,Yazd,skaros vos vos dengia plaukus,yra ir atviru basuciu,gausaus makiazo,kvepalu.Nedaug bereikia,vos vieno politinio vejo pustelejimos ir skaros nukris.Zmoniu,ypac jaunimo galvoje-permainu troskimas.O draudimai tik gimdo frustracijas..Klesti nosiu ir lupu operacijos,lyties pateikimai uzima 2 vieta pasaulyje.Bet tai tarsi kompensuoja dengiama kuna.Pacios iranietes turi daug suvarzymu.Moterims draudziama rukyti,dainuoti,kurti muzika,matytis su svetimu vyru(iki siol egzistuoja teismo nuosprendis-uzmetymas akmenimis ypac daznai taikomas uz neistikimybe),vaziuoti dviraciu ir pan. Visgi moterys dainuoja,iraso albumus,geria alkoholi ir taip,net gatvese vaziuoja dviraciu.Visos,mano kelyje sutiktosios turejo aukstaji issilavinima,reta darba.Visos pasirode linksmos ir protingos.Visos-svetingos.Tiek vyrai,tiek moterys pasirode neikyrus ir l. ramus.Net jei masina vidury kamscio apsisuks ir vaziuos priesinga eismo kryptim,niekas nesikeiks ir nepypses.Ir vel paliekant sali…Prisimenu svetinguma.Visi sutikti iranieciai-azerai, persai ir ypac kurdai nepaprastai silti,paprasti ir malonus.Kad ir kokia tavo tautybe,lytis,religija-sesk ir busi svecias.Kartais del musu pasimdavo atostogas,ikinkydavo draugus-vairuotojus,sudarydavo kulturines programas,uz viska mokedavo,matindavo,visada pasitikdavo..Autoritarizmo,kainu,karscio ne.Bet pasiilgsiu siltu sypsenu.Nuosirdaus demesio,rupescio ir graziu vaizdu.)

Iki,Irane,Labas Armenija!

Publicités

2 réflexions sur “Svetingasis Iranas

1. Kaip graziai,teigiamai,su meile. Net siurpas perejo per kuna,kai skaiciau apie ta svetinga porele,kur po 2min tranzavimo sustojo,pasiule nakvyne. Wow! Faina! Kad svetingi,draugiski visi! Misssss youuu :******